Ostatnie recenzje

Dostałem heda. O „Kamperze” Łukasza Grzegorzka

Dostałem heda. O „Kamperze” Łukasza Grzegorzka

,,Mam czas” to nie tyle wymówka, co taktyka. Czajenie się, zasadzanie na przeciwnika przy utrzymywaniu niezmiennej pozycji, czekanie na podejście wroga miast ryzykowania odsłonięcia się – w sieciowych strzelankach dla gracza typu camper trzymanie się konkretnej lokacji to sposób na przetrwanie i osiągnięcie zamierzonego celu […]

Transformacja na Wieży Babel. O „Zjednoczonych Stanach Miłości” Tomasza Wasilewskiego

Transformacja na Wieży Babel. O „Zjednoczonych Stanach Miłości” Tomasza Wasilewskiego

Transformacja ustrojowa w Polsce okiem Tomasza Wasilewskiego to kryzys końca wieku, polski fin de siècle, spowodowany życiem na kapitalistyczno-demokratycznych warunkach w rzeczywistości silnie ukonstytuowanej na estetyce oraz wartościach wywodzących się z komunizmu. W Zjednoczonych stanach miłości pojawia się całe mnóstwo przedmiotów, które pod swoją powierzchnią kryją wspomnienie PRLu […]

Kuba, Czekaj! O „Królewiczu Olch”

Kuba, Czekaj! O „Królewiczu Olch”

Pierwotnie kolejność premier miała być odwrócona: to „Królewicz Olch” miał być oficjalnym debiutem Czekaja. Z perspektywy czasu wydaje się jednak, że zmiana planów wyszła młodemu reżyserowi na dobre. „Baby Bump” zdążył podzielić widownię jak mało który polski tytuł w ostatnim czasie, ale najnowszy film Czekaja […]

Zjednoczone Stany Samotności. O „Zjednoczonych Stanach Miłości” Tomasza Wasilewskiego

Zjednoczone Stany Samotności. O „Zjednoczonych Stanach Miłości” Tomasza Wasilewskiego

Tomasz Wasilewski w filmie „Zjednoczone Stany Miłości” (2016) cofa się do szczególnego okresu w historii Polski – jest rok 1990, kilka miesięcy po zwycięstwie Solidarności i obaleniu komunizmu. Nareszcie nastała długo wyczekiwana wolność, szarobura rzeczywistość nie przystaje jednak do wyśnionej kolorowej wizji. Tak jak z […]

Cichych dramatów sceny niezliczone. O „Falach” Grzegorza Zaricznego

Cichych dramatów sceny niezliczone. O „Falach” Grzegorza Zaricznego

Przez ostatnie kilka lat polskim kinem rządzi pełnometrażowy debiut. „Córki dancingu” lądują w prestiżowej kolekcji Criterion, „Ostatnia rodzina” zbiera nagrody na całym globie, a „Plac zabaw” otrzymuje łatkę jednego z najbardziej przerażających filmów dekady. Jeszcze niedawno nazwiska takie jak Szelc, Domalewski czy Maślona ściągały widzów […]

American dream na mazurskiej wsi. O „Cichej nocy” Piotra Domalewskiego

American dream na mazurskiej wsi. O „Cichej nocy” Piotra Domalewskiego

Adam wraca z Holandii do rodzinnego domu na święta. Ma zwykłą czarną bluzę i nieduży plecak. Wychodząc z autobusu, wpada w mazurskie błoto. Niezrażony maszeruje do wypożyczalni samochodów. – Najdroższy proszę – mówi. – Płacę gotówką. Gdy dotrze do najbliższych, to i sam wujek wdepnie […]

Rodzina. O „KRÓLEWICZU OLCH” Kuby Czekaja

Rodzina. O „KRÓLEWICZU OLCH” Kuby Czekaja

Jednym z najpopularniejszych tematów, jakie były, są i najprawdopodobniej już zawsze będą podejmowane przez filmowców na całym świecie jest instytucja rodziny. Polska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Weźmy pod lupę chociażby dwa najgłośniejsze filmy zeszłorocznego Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni: „Cichą noc” oraz „Wieżę. […]

Miłość w czasach odrazy. O „Wołyniu” Wojciecha Smarzowskiego

Miłość w czasach odrazy. O „Wołyniu” Wojciecha Smarzowskiego

Niełatwo jest napisać recenzję filmu czerpiącego z kart historii przeraźliwie zaplamionych krwią. Czy dystans i chłodne analizy formy mają wówczas jakiekolwiek znaczenie, gdy temat traktuje o okrutnej śmierci wielu tysięcy osób? Nieporównanie trudniej jest jednak pisać książki i tworzyć filmy o tych wydarzeniach. Zasadne wydaje […]

Tańcz, tańcz, mała syrenko. O „Córkach Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej

Tańcz, tańcz, mała syrenko. O „Córkach Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej

Cierpimy w polskim kinie na niedobór folkloru nie będącego przelewaniem kieliszków do swojsko brzmiących pieśni weselnych. Filmowy świat, jeśli jest ukazywany przez pryzmat wiary, to zwykle katolickiej. Nie sięgamy do korzeni i tradycji, w którą tak pełna jest nasza słowiańska kultura. Przez ryzyko poniesienia klęski […]

W odblaskach wschodu słońca po nieprzespanej nocy. O wizji młodości Michała Marczaka

W odblaskach wschodu słońca po nieprzespanej nocy. O wizji młodości Michała Marczaka

Ulice Warszawy zdają się być labiryntem pośród nieskładnych kroków bohaterów, nie sposób się zorientować, gdzie dokładnie w danej chwili się znajdujemy, ale to nie ma znaczenia – jesteśmy tu i teraz, światła wielkiego miasta rozpraszają nasz sen i wyostrzają rzeczywistość. Możemy być pewni, że zanim […]